Sunday, February 21, 2010

Macam-macam manfaat latihan pernafasan terkawal
Posted: 20 Feb 2010 04:28 AM PST
Latihan pernafasan terkawal amat baik untuk kita berhubung dengan roh kita.
Latihan pernafasan terkawal yang kerap dilakukan akan membuat Anda mempunyai daya penumpuan yang tajam, gerak hati yang tepat, idea yang bernas dan ketenangan tahap tinggi ketika sedang berada dalam situasi penuh keserabutan.
Latihan pernafasan terkawal boleh dilakukan dengan mengikuti langkah-langkah berikut:
1. Tarik nafas perlahan-lahan melalui mulut. Jika Anda kurang merasa selesa menarik nafas melalui mulut, tarik nafas melalui hidung. Lakukan perlahan-lahan, se’slow’ yang mungkin, selama yang mungkin higga Anda dah tak larat nak menarik nafas.
2. Sesudah menarik nafas, tahan nafas. Simpan nafas yang Anda tarik di perut. Tahan selama 7 saat. Lama kelamaan, bila latihan pernafasan ni dilakukan dengan kerap, Anda akan mampu menahan nafas selama 30 saat atau lebih. Tahan selama mana Anda boleh tahan. Tahan setahan yang mungkin hingga Anda dah tak boleh tahan.
3. Hembus nafas perlahan-lahan, slow-slow hingga tak ada lagi yang tinggal. Hembus semuanya keluar perlahan-lahan, hembus senyap-senyap, sesenyap yang mungkin.
Pada peringkat permulaan, Anda akan rasa pening sedikit. Dalam situasi lain, penglihatan Anda jadi ‘blank’ terutama bila Anda jarang bersukan.
4. Ulangi langkah 1 hingga langkah 3 berkali-kali, tiga atau lima kali pada waktu pagi, tengahari, petang atau sebelum tidur. Lakukan lebih banyak latihan pernafasan apabila Anda merasa tertekan, perlukan ketenangan atau ketika Anda berada dalam situasi mencemaskan.
Pernafasan terkawal apabila selalu dibuat akan membuat Anda fokus, khususnya pada apa yang Anda buat sekarang. Bila sudah fokus, produktiviti Anda akan meningkat, menghilangkan sikap pelupa dan sikap kebingungan terutama apabila Anda perlu menjadi orang yang ‘multi-tasking’ (sedang melakukan lebih dari 1 perbuatan dalam 1 masa) di tempat kerja.
Latihan pernafasan baik untuk membuat fikiran kita khusyuk dalam menyempurnakan sembahyang, membuat kita tenang setenang-tenangnya ketika sedang membaca Al-Quran. Tak le melayang-layang fikiran time tu.
Manfaat lain, Anda akan mahir mengawal tanggapan-tanggapan liar yang tiba-tiba muncul di fikiran Anda. Tanggapan (thoughts) dan fikiran-fikiran liar memang susah nak dikawal teruatama tanggapan negatif dan fikiran negatif.
Latihan pernafasan terkawal akan membuat Anda mahir mengawal fikiran lantas membuat Anda mahir mengawal emosi. Anda akan dapat menangkis fikiran negatif dengan mudah sekali, sedangkan orang lain mengambil masa berjam-jam hingga berhari-hari untuk menangkisnya lalu melupakannya.
Jika fikiran Anda bercelaru, binging atau keliru, lakukan latihan pernafasan terkawal untuk menjadikan minda Anda relaks. Fikiran jadi bercelaru, bingung atau keliru sebab Anda takutkan sesuatu atau risaukan sesuatu. Takut dan risau adalah emosi-emosi negatif yang akan membuat fikiran kita dipenuhi tanggapan-tanggapan negatif. Jadi, kena faham ni ya.
Bila sudah relaks, Anda akan dapat mengawal fikiran, mengawal emosi dan bukannya Anda dikawal emosi, seperti yang selalu dikatakan dulu. Logik akal akan mendahului emosi apabila Anda sudah relaks.
Anda dapat melahirkan idea-idea yang orang lain tak terfikir langsung, imaginasi Anda tinggi, gerak hati Anda meningkat dari sehari ke sehari.

( sumber: i-motivasi.com)

No comments:

Post a Comment